Frustraties van het werk….. - Reisverslag uit Tsumeb, Namibië van Jikke Notebomer - WaarBenJij.nu Frustraties van het werk….. - Reisverslag uit Tsumeb, Namibië van Jikke Notebomer - WaarBenJij.nu

Frustraties van het werk…..

Door: Jiksel

Blijf op de hoogte en volg Jikke

22 November 2006 | Namibië, Tsumeb

Tja, opening klink erg dramatisch, maar dat is het niet hoor. Ik neem aan dat jullie ook wel weten dat het niet altijd gezellig en leuk is. Wil niet zeggen dat ik me niet vermaak, want dat is het niet. Gelukkig vermaak ik me prima en het vreemde echt het einde is zo inzicht dat het gewoon eng is. Hier nog 3 weken werken en dan beginnen de vakanties hier en krijgen we een speciaal programma, wat het precies is dat weten we niet, maar dat oren we met de tijd wel….. ja, want ondanks dat andere vakantie hebben, moeten wij nog wel wat doen, 3 wkn vakantie zou te veel zijn vinden ze. Nou niet geheel mee eens, aangezien we best heel veel werk doen en moeten doen. wordt ook wel van ons verwacht. Ben de beroerdste niet en hard werken is mijn 2de naam zal ik maar zeggen, haha.
Maar goed een van de frustraties is eigenlijk wel dat zowel Arjan en ik een niet zo heel geweldig tussen evaulatie hebben gehad met onze commanders van de Divisie. Waarom niet zullen jullie wel denken, want jullie doen toch heel goed werk. Dat is ook zo, maar we doen het teveel samen. Ze willen dat we gescheiden van elkaar werken. Lijkt mij ietwat stom, aangezien we beide in educatie zitten hiero. Dus samenwerken zit daarbij. Zij denken er iets anders over, ook omdat we te veel willen. We wisten zelf ook wel dat we meer willen dan mogelijk is en dat hebben we aangepast hier. Dus we voorzagen geen problemen hier. Beetje verkeerd gedacht kan ik jullie vertellen. Vooral aangezien onze commanders ons eerst akkoord hebben gegeven op alles, dus met akkoord dan is het okay. Nou niet dus. Nu is het gewoon zo, dat we hoorden dat we teveel samenwerkten en dit is niet wat ze willen en dat het te duur is wat we allemaal willen. Ja, we hadden wat cursussen op programma staan en eigenlijk alles wat we opgestart hebben mogen we niet meer doen. en dat was nou niet iets wat we hadden voorzien. We zijn ook te perfectionistisch in ons werk, nou vraag ik je, hoe kun je te perfectionistisch zijn?? Uiteindelijk door perfectionisme hebben zij meer profijt ervan. Maar waarom ze wrs zo waren is dat we in ons rapport over de divisie en hoe onze observaties jegens hun zijn erg eerlijk waren. En eerlijkheid is niet altijd iets wat ze willen horen. Erg vervelend, aangezien Arjan en ik ons hart wel op de tong hebben en ons motto is dan ook altijd eerlijk zijn hier. Goed we waren een beetje te direct over hun leiderschap en hoe ze het geld gebruiken of hoe wij het zien eigenlijk weggooien en doordat ze veel geld weggooien kunnen of mogen wij de dingen die we gepland hadden niet meer doen. zo uiteindelijk zijn wij niet de dupe van dit alles, want wij zijn hier maar een tijdje maar de divisie zelf en hoe kun je dat verantwoorden naar al je werknemers dat het hun eigen schuld is dat ze niet het doel halen wat de sponsors willen aan het einde van het jaar. Mensen niet heel slim om dat te zeggen tegen 3 commanders voor je neus. Werkelijk was net alsof ik de oorlog had verklaard…….. erg interessant om de reacties te zien, maar was niet geheel zo de bedoeling…. Goed ze waren zo geïrriteerd door Arjan en mijn rapport dat ze zelfs bijna ons apart op onderzoek week lieten gaan. Nou dat ging mij zelfs te ver. Werkelijk dit is gewoon een machtsspelletje dat ze op ons uitoefenden en dit is iets dat ik niet aan mij voorbij kan gaan. Dus heb even geïnformeerd bij de andere 2 divisie commanders van divisie 1 en 3 hoe zo’n week er eigenlijk uitziet. Nou ik kan heel goed met die commanders dus kreeg vrij eerlijk antwoord hierop. Dat is gewoon gezellig met alle vrijwilligers de hort op en wat onderzoeken en vooral bij elkaar zijn en plezier hebben als einde van jullie periode hier. Dus dit zwart op wit gekregen van ze en op weer terug naar mijn eigen commanders. Niet blij gemaakt dat ik dit had uitgezocht, maar uiteindelijk gaan Arjan en ik wel samen met shou, Elena, chang hee op onderzoek week. Zeg maar zo Jik is niet voor 1 gat te vangen, hihi. Weten mijn commanders nu dus ook. Ja, geloof niemand zo op hun woord zelfs niet als het mijn leidinggevende zijn hier.
Goed ons onderzoek week gaat bestaan uit dat wij een paar dagen leven bij de Himba’s dit is een Afrikaanse tribe die geloven dat er helemaal geen HIV/AIDS bij hun is. Dit omdat ze alleen maar trouwen met hun eigen volk. Dus ze kunnen niet geïnfecteerd zijn. Ook gaan zij nooit of te nimmer naar ziekenhuis als ze ziek zijn. Ze hebben hun eigen traditionele healer. Dus we gaan samen met hun leven en hopelijk discussiëren over dit alles. Ja, echt even een klein stukje Afrikaanse levenswijze bekijken van heel dichtbij. Erg spannend allemaal. Heb een foto erbij gedaan zodat jullie kunnen zien hoe de Himba’s eruit zien. Misschien moeten we zelfde klederdracht dragen…….
Verder eigenlijk weinig nieuws onder de zon, behalve ik woon echt in een stad hiero in Tsumeb, veel blanke mensen hier….. ben dan ook blij dat ik af en toe het veld in ga en naar de boeren en de hutjes op de hei. Erg interessant. Zal dat wel missen als ik weer thuis ben. Heb ook ff wat foto gedaan van het voedsel waar iedere afrikaan zo gek op is. Niet echt mijn soort voedsel. Kijk uit naar mijn stampotjes……
Leafs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Tsumeb

Jikke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 38445

Voorgaande reizen:

14 Januari 2006 - 17 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: