Laatste week Africa……. - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Jikke Notebomer - WaarBenJij.nu Laatste week Africa……. - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Jikke Notebomer - WaarBenJij.nu

Laatste week Africa…….

Door: Jiksel

Blijf op de hoogte en volg Jikke

13 Januari 2007 | Namibië, Windhoek

Jemig nu ik hier zit om dit te schrijven is toch ook wel weer wat, want nu officieel is de laatste week echt begonnen. Of eigenlijk is het al halverwege om en is het begonnen met afscheid nemen van een ieder die ik hier heb leren kennen en mee heb mogen werken, leven, zingen, dansen, eten, lachen vooral veel gelachen….. dit is dus niet echt grappig om te doen, want je leeft hier zo intens met elkaar dus en als je weet dat je mekaar waarschijnlijk niet weer zult zien dan is dat wel lastig allemaal. Goed maar ben grote meid en ik zal ook dit wel weer overleven, maar maandag in de minibus naar Windhoek ben ik waarschijnlijk niet echt de meest gezelligste persoon om bij te zijn. Goed dan blijven we daar 1 nachtje slapen, voordat we dinsdag middag vliegen naar Johannesburg-Frankfurt-Amsterdam. Elena en ik komen woensdagochtend aan op Schiphol om 8.50 uur. Dit zal zeker even wennen zijn, want hier en nu zit ik in de zon, praktisch geen kleren aan, want ja, iedereen heeft toch al mijn borsten gezien dus waarom bedekken de laatste dagen, hahaha. Nee, serieus het is hier erg warm ondanks dat heet regen seizoen is valt er weinig regen en de zon schijnt volop. Dit erg prettig voor de laatste dagen als je de was moet doen enzo, maar niet als je dan ook elke dag de tuin moet water geven, anders onze watermeloentjes naar de knoppen, wortels, pompoentjes. Zou erg jammer zijn.
Maar ik hoop dat iedereen een goede jaarwisseling heeft gehad en niet te veel in mineurstemming omdat Saddam is opgehangen. Ja, lastig allemaal uiteraard maar het hoort er nu eenmaal bij. Grappig er wordt hier nog zoveel over de executie gesproken, wel of niet rechtvaardig?? Goede vraag ik laat me er niet over uit, want terug draaien wil niet echt……..
Hier was de jaarwisseling erg rustig we waren in Livingstone rond 12 uur weinig mensen op de been dus wij ook niet heel lang op de been gebleven ook mede doordat we op nieuwjaarsdag weer naar Rundu gingen om Sarah te bezoeken. Hier gezellig nog even een dag door gebracht voordat we op 3 jan echt weer naar huis gingen. Hier hebben we de laatste dagen van onze vakantie relaxt doorgebracht, bij komen van wat we allemaal gedaan hebben. Denk aan de Himbas, Rucana water falls, Ethosa National Park en dan Victoria Falls in Zambia. Dit was voor mij een klein beetje andere vakantie dan ik normaal heb Nederland. ’t Is een keer es wat anders dan gewoon in de achtertuin liggen mooi te zijn en boekje te lezen.. maar om toch een beetje in de sfeer van thuis te komen zijn Elena en ik afgelopen zondag toch maar even naar de Tona Lodge in Outapi geweest. Dit is gewoon een hotel met een klein zwembadje en voor een kleine verfrissende duik in deze hitte is dat de dichtstbijzijnde zal ik maar zeggen. Dus Elena en ik hebben daar afgelopen zondag geheel een zwembad voor ons zelf en dan een half uurtje in de zon liggen mooi te zijn en dan 10 min in water en dan weer half uurtje in de zon voor de achter kant. Tja, leven is erg zwaar dachten wij zo dus ook even eten bestellen en dan in het water op eten. Is dat nou niet vervelend om zo de laatste dag van je vakantie door te brengen…………………… Ja, vind ik ook, hihi.
Goed dus al met al de laatste loodjes wegen het zwaarst zal ik maar zeggen we hebben nog wat dingen voor de boeg deze week. Zoals conclusie gesprek en daar rapportje over schrijven en dan ook een rapport schrijven over onze investigation bij de Himbas. Jullie denken misschien als jullie de fotos hebben gezien dat het allemaal leuk lief en aardig is om daar in traditionele kleren rond te huppelen. Nou mensen we waren er wel met een missie uiteraard en dat was openheid over HIV?AIDS te praten. Dit valt natuurlijk niet echt mee als je niet hun taal spreekt, maar samen met Petra en Sakaria kwamen we gelukkig heel ver. Wat heel grappig was of is dat vele denken van de Himbas dat HIV niet bij hun is omdat ze alleen met hun volk omgaan en niet met anderen. Dit is iets om te discussiëren want hoe weet je dit zeker, want mannen hebben meerdere vrouwen en de vrouwen maar 1 man. Dus het kan allemaal, want wie zegt dat de man alleen met de eigen Himba vrouwen doet als ie in het veld is of een Cuca Shop bezoekt??? Dus vele discussies heel leuk. Met uitkomst jaja. Dat ze allemaal voor test komen in New Start Centre in Outapi. Dit is dan onze laatste actie die we doen hier en we hebben nu zelfs afspraak gemaakt omdat het ietwat onmogelijk is om iedereen op 1 dag te testen dat we een wekelijkse actie hebben voor deze mensen zodat iedereen getest wordt en de discriminatie ook in hun eigen volk tegen gaat omdat iedereen getest wordt. Dus we hebben weer iets leuks op poten gezet en daar hebben we het voor gedaan niet alleen om mooi te zijn in Himba kleding. Wou dit toch wel even duidelijk maken, want ja foto’s zijn mooi maar er wordt ook wel een beetje gewerkt………
Goed puntjes op de ie zetten nu en dan is het afgelopen. Ga me asjeblieft niet vragen wat het leukste of ergste was in mijn tijd hier, want werkelijk ik zou het niet weten. Tuurlijk zijn altijd dingen die niet gaan zoals ze hadden moeten gaan en dat is denk ik overal zo. Er zijn dan ook genoeg ontwikkelingen geweest al is het hier in. DI camp, vooral we gaat met wie en hoelang gaat dat duren. Frustraties wie maakt er schoon, vooral de keuken. Denk serieus over na om toch maar een worm kuurtje te nemen als ik thuis ben, want hygiëne onder de DIs is niet echt van een hoog standaard. Heel grappig als je terug komt van vakantie kom je erachter dat iemand voedsel niet heeft op geruimd dus dat ligt daar mooi te stinken en vooral ook te groeien. Heel interessant moet ik zeggen. Vooral als je de o ja, vergeten hoort, want dat is iets wat veel vergeten wordt. Maar Elena en ik hebben nou gezegd in het nieuwe jaar maken we niet meer schoon nou ja, alleen ons eigen dingen en de rest mag blijven staan waar het staat, want voor ons maakt het niet meer uit. Tja, mensen uit Japan, Korea hebben niet hoge standaard, niet verwacht, maar het zijn schatten van mensen hoor, maar echt heel erg slordig. Ja, ik weet wat mensen thuis nu denken, Jik jij bent nou ook niet echt het klassieke voorbeeld van opruimen en schoonmaken. Tja, beetje gelijk, maar denk nu als ik het al ranzig vind dan is het toch wel erg………………………
Goed vrijdag is het afscheid nemen van mijn Field Officers met wie ik veel lief en leed gedeeld heb, maar heb ze ook geregeld een kleine opdonder moeten geven om ze in actie te krijgen om wat te doen op de werkvloer, maar uit eindelijk zijn het wel mijn schatjes….. dus we gaan ervoor misschien een paar tissues mee nemen??? Nah, ben grote meid……
Goed misschien dat ik een paar van jullie zie volgende week, want de 19de ga ik alweer weg op naar denemarken weer naar mijn schooltje daar. Hier hebben we al de taak om de hele week begeleiding lessen en communicatie lessen te geven. Goed even een planning voor maken en dan komt dat ook weer klaar en dan nog een weekje naar Duitsland, familie en vrienden van Elena bezoeken en hier en daar nog een kleine presentatie geven en beetje snowboard vakantie en dan hopelijk al onze dingen klaar en op naar India om daar nog een paar weken door te brengen op een Indische school en ook les geven uiteraard alles is gebaseerd op HIV/AIDS. Tja. Jullie lezen het goed het is allemaal heel vervelend dat reizen allemaal haha.
Tot later zal ik maar zeggen
Leafs

  • 14 Januari 2007 - 16:31

    Antoon:

    zow.. nou das ook weer snel omgegaan allemaal. weet je cker dat je aan een paar tisues genoeg hebt? anders moet er maar een dweilploeg achteraan ;)

    suc6 met de laatste loodjes, en mss tot snel en anders w88 we nog even.

    be safe.

    x

  • 15 Januari 2007 - 20:05

    4bj:

    Goede terugreis en have nog een ,,beetje fun,,.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Jikke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 38436

Voorgaande reizen:

14 Januari 2006 - 17 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: