Gewoon een berichtje omdat ik tijd over heb….. :-) - Reisverslag uit Oshakati, Namibië van Jikke Notebomer - WaarBenJij.nu Gewoon een berichtje omdat ik tijd over heb….. :-) - Reisverslag uit Oshakati, Namibië van Jikke Notebomer - WaarBenJij.nu

Gewoon een berichtje omdat ik tijd over heb….. :-)

Door: Jiksel

Blijf op de hoogte en volg Jikke

14 Oktober 2006 | Namibië, Oshakati

Nou ja, echt tijd over heb ik niet, maar ik zit nu hier in kantoor van mijn Divisie en ik moet eigenlijk aan mijn educatie werken, maar kan me er ff niet toe zetten ook Arjan is een beetje leeg op dit moment dus. Ja, dan zoek je een beetje ontspanning. Aangezien we niet uit kantoor mogen dan maar ff een update schrijven voor mijn lieve mensjes thuis. Ja, ik weet hoe jullie altijd zitten te wachten op mijn updates dus zal maar weer aan de slag gaan.
Gisteravond nog ff met mams gebeld of zij eigenlijk met mij. Altijd leuk om wat nieuwtjes te horen van het thuisfront. Kan jullie ook vertellen als jullie het nog niet wisten dat het goed gaat met mien Heitie na een dag opname in ziekenhuis. Liesbreuk operatietje gehad. Dus met dit bericht kan ik ook met een gerust hart hier blijven en niet met 1ste vliegtuig weer terug te moeten. . Heb nog maar zo korte tijd hier dus zal jammer zijn als je het moet verkorten.
Nou ja, had het hier gisteren ook met mijn moeder over dat het hier heel anders is dan in Nederland. Zoals ik was afgelopen woensdag met Elena naar testing centrum voor HIV. Nee, ik ben niet getest (geen reden voor) maar Elena wel. Ze was best zenuwachtig hierover. Tuurlijk logisch allemaal vooral we hebben ook nog in achterhoofd wat er met Sarah is gebeurd zonder dat ze wist was zij ook HIV+. En hier werk je met mensen waarvan je praktisch weet ze kunnen eigenlijk allemaal HIV+ zijn zonder het tegen je te zeggen natuurlijk, maar kans is vrij groot. Maar op het punt dat Elena kreeg te horen dat ze HIV negatief was op dat zelfde moment ging er dus ook een zoontje van 1 van de Field officiers dood. Aime 13 jaar gevolgen AIDS. Dus ja, voor ons we hebben elke week hoe schrijnend soms ook is in elke vrijdag vergadering een verjaardag die we moeten vieren en een condoleance kaart schrijven. Wat wel heel anders is hier is dat de mensen de volgende dag gewoon weer aan het werk gaan. Ik heb het denk ik wel eens eerder gezegd ze verwerken alles anders en dood is iets wat hier zoveel voorkomt in families en dat je de kinderen van je broer of zus in huis neemt als ze zijn overleden. Is allemaal logisch en hoort bij het leven hier. Net zoals kinderen begraven hier ook heel normaal is eigenlijk. Altijd nog heel bijzonder hoe ze er hier mee omgaan. Nou ja, als ze erover praten zie je wel dat ze vrij leeg zijn in de ogen, maar tranen, nope die zie je niet. Dus wij waren even heel blij met uitslag van HIV negatief en 2 tellen later na telefoontje sta je weer met beide benen op de grond. Ja, dat is leven hier in Africa. Dus knijp maar in beide handjes dat we dit niet hebben in Nederland zal ik zeggen.
Zo genoeg hierover nu ff totaal iets anders. Kan zeggen ben blij dat het alweer weekend is. Niet omdat ik zo verschrikkelijk hard werk of zo, maar dit betekent weer gezellig met alle DI’s feestje bouwen en dom lullen. Meestal doen we niet zoveel, maar dit weekend laten we ons haar ook doen in African Style. Ja, kan hier toch niet zitten zonder mijn haar 1x als de Africanen te hebben. Zou echt niet goed zijn. Je bent nu hier en dan moet je alles proberen of niet dan……….
Ja, ben benieuwd hoe dat wordt. Zal in mijn volgende update hier wel even over vertellen en de fotos laten zien. Verder heb ik deze week nog wat field vistits gedaan in het veld en elke keer is het weer verbazingwekkend hoe mensen hier leven in hutjes van boomstammetjes en rieten dakjes. Toch altijd weer zo blij je te zien en hartelijk uitnodigen in hun huisje en je drinken aanbieden, waarvan je denkt weet niet wat daar allemaal in dwarrelt, maar Ushikundu is een traditonele drank dus echt weigeren zit er niet in en je kan beter drinken dan eten hier want ben spontaan vegetariër geworden hier. Dat vertrouw ik echt niet, maar dat drinken koken ze eerst toch wel. Ach ben nog steeds niet ziek geweest hierdoor. Geen diarree of overgeven. Dus dat drinken durf ik wel aan. Ook niet een hele kan maar wel een klein glaasje. Maar mensen als jullie me zoiets in Nederland aanbieden dan bedank ik dus wel !!! Zal ff wat foto’s laten zien van het voedsel hier. Geniet ervan…..
Dit was ff een kleine update en vrij kort al zeg ik het zelf. Ben daar nog het meest trots op .
Leafs

  • 14 Oktober 2006 - 18:11

    Dewi:

    he meissie,
    ben blij te lezen dat het ghoed met je gaat.
    wij hebben je ook kaart gestuurd heb je die al ontvangen???
    Enne wil wel foto's hoor van je africa hair!!!

    Dikke knuffel van ons..

  • 16 Oktober 2006 - 12:16

    Antoon:

    Fijn dat je nog tijd kan vinden om ons op de hoogte te houden.
    Knap hoor wat je daar allemaal doet.

    ben ook erg nieuwsgierig naar je afrikaanse kapsel.

    x antoon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Oshakati

Jikke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 38452

Voorgaande reizen:

14 Januari 2006 - 17 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: