Training geven valt niet mee!!! - Reisverslag uit Oshakati, Namibië van Jikke Notebomer - WaarBenJij.nu Training geven valt niet mee!!! - Reisverslag uit Oshakati, Namibië van Jikke Notebomer - WaarBenJij.nu

Training geven valt niet mee!!!

Door: Jiksel

Blijf op de hoogte en volg Jikke

02 September 2006 | Namibië, Oshakati

Zo allemaal bekomen van de schrik van wat ik allemaal mee heb gemaakt in de taxirit. Nou heb nog wel een paar bijna gelijkwaardige ervaringen, maar die zal ik jullie besparen. En voor mij, voor mij zijn zulke taxi ritjes bijna gewoon. Ja, ze zeggen wel alles went dus ook dit. Zeg maar gerust neem weer mijn boekje mee in de auto en lees rustig hoor. Als er gordels inzitten dan heb ik hem om zo niet dan gewoon zonder. Niet moeilijk doen gewoon zitten en GENIETEN!!

Goed nu totaal iets anders nadat ik vorige week gearriveerd was in de Centre te Onambelela na enerverende auto rit. Moest ik flink aan de bak, want ik bleef daar slapen, omdat ik dan ook in 3 dagen 9 cursussen moest geven voor de nieuwe mensen die in het veld gaan werken. Ja, netwerk blijft vergroten. Nou ik kan je vertellen dat deze 37 mensen in mijn klasje, mij het behoorlijk moeilijk hebben gemaakt dus van 3 dagen moesten we zelfs naar 4 uitwijken. Had gewoon tijd te kort voor alle onderwerpen. Zal ff vertellen wat de onderwerpen waren nou hou je hart vast hier komen ze:
1.Wat is een Virus, 2. Het immuun systeem, 3. Hoe werkt het HIV virus op immuun systeem, 4. HIV van Moeder naar Kind transmissie, 5. ARVT ( med voor HIV+ mensen), 6. Boosting van het immuun systeem, 7. Birth Control, 8. SOA’s en 9. TB( tuberculose).

Ja, mensen wist ook niet dat ik allemaal kennis had van deze onderwerpen. En ik heb me dan ook zeker op het net gestort om evt extra info achter de hand te hebben, want niks is zo beroerd als je met de mond vol tanden staat voor zo’n klas. Kijk ik ben dan zeker geen dokter, wil het nu denk ik ook niet meer zijn. Je moet echt veel kennis hebben van alles dit was voor mij dan wel weer meer dan zat. Moet je nagaan wat mijn baas allemaal wel niet moet weten. Ja, inderdaad van alles een beetje. Nou hij liever dan ik!!
Goed het voordeel van hier les geven de mensen weten praktisch echt niets dus als je de basis maar kan vertellen dan kom je een heel eind. Dit was dus mijn taak. Hou het simpel, maak het niet te medisch (ach al dat medische wat weet ik daar nou van??) dus de taak hou het simpel was dan ook vrij simpel voor mij, want simpele zielen hebben simpele gedachten gangen, toch??? 
Nee, echt heb ontzettend genoten om dit te doen, maar wat het vooral is het gevoel dat je echt iets voor ze betekend is natuurlijk helemaal geweldig. Maar deze klas kan niets anders zeggen, waren echt in om alles te weten wat er te weten viel. Zelfs ik moest af en toe toegeven dat ik het antwoord ook schuldig moest blijven en de volgende dag op terug moest komen. Ja, dat heb je wel eens, lastig maar niet een onoverkomelijk ramp al zeg ik het zelf . Wat ik denk ook wel kan zeggen dat ik niet alleen hun iets heb geleerd, maar zij mij ook. Dus je kunt wel zien dat dit ook een leerproces voor mij is. Wie had mij nou ooit voor een klas gezien. Beetje de Jan Jojo uithangen is simpel, maar serieus voor de klas is toch wat anders, maar het is me gelukt. Al moet ik toegeven ik in mijn lesgeven het heel belangrijk vind dat er een spel in verwerkt wordt zodat mensen ook wat actiever worden. Dus heb ik mijn eigen smile bal geïntroduceerd. Gewoon papieren bal met een smile erop getekend en die gebruikte ik vooral als ik dacht dat ze niet opletten. Deze bal was vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat ze scherp bleven. Zoals ik vertel een prachtig verhaal en daarna stel ik een vraag wat ik verteld heb en dan gooide ik mijn smile naar iemand en die moest dan vertellen wat ik net verteld had. Ook goede manier om te checken of ze me wel kunnen volgen, want ze kunnen engels, maar dan wel L a n g z a a m engels. Gelukkig werkte het heel goed en naderhand moesten ze ook een test doen over wat ze allemaal geleerd hebben. Nou echt waar sommige antwoorden was echt om te lachen gieren brullen. Vooral als je vraagt is HIVAIDS een ziekte die je kunt genezen? Ja/nee. Werkelijk je hebt ze erbij hoor die keihard zeggen. Ja Jikke dit kun je genezen. Mijn reactie wat doe ik dan HIER??? Kan wel naar huis. HIV/AIDS is geneesbaar dus tabee Afrika en here I come Nederland of wat?? Nee, natuurlijk niet. Maar goed is wel duidelijk niet iedereen was met licht aangeboren..
Maar iedereen is geslaagd voor mijn test. Dus of ik geef hele goede informatie, of ze zijn heel slim, of ik heb te simpele vragen voor ze gemaakt. Ja, wie zal het zeggen?????
Zo dit was mijn lesgeef verhaal ik kan je vertellen 3 uur praten over contraception is een hele prestatie. Ja, hoeveel voorbehoedsmiddelen zijn er denk je en waarom zo lang daarover praten. Geen idee, was wrs gewoon te lang van stof. .
Tot volgende keer.
Leafs

  • 02 September 2006 - 22:22

    Antoon:

    Ha juffrouw Jikke,

    heb je ze ook een cijfer gegeven? of was het zo'n test van voldoende/onvoldoende.

    Mooi verhaal weer, eigenlijk wel een beetje om jaloers op te zijn lijkt het.

    naja, maandag eerst maar weer op school kijken.

    Take care and have fun!

  • 10 September 2006 - 12:49

    Anonieme Liefde:

    mijn hart is bij jou
    jij denkt vaak aan mij
    ik denk aan jou
    en aan die dingen die we samen hebben gedaan (stiekum)

  • 12 September 2006 - 19:48

    Dea Van Der Heide:

    Jikke, onze bewondering voor jou wordt elke dag groter, wat heb jij toch een verborgen talenten.
    (en je gebruikt ze ook nog allemaal)
    groetjes Gerrit en Dea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Oshakati

Jikke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 38445

Voorgaande reizen:

14 Januari 2006 - 17 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: