Het leven in Oshakati, Namibie - Reisverslag uit Oshakati, Namibië van Jikke Notebomer - WaarBenJij.nu Het leven in Oshakati, Namibie - Reisverslag uit Oshakati, Namibië van Jikke Notebomer - WaarBenJij.nu

Het leven in Oshakati, Namibie

Door: Jiksel

Blijf op de hoogte en volg Jikke

12 Augustus 2006 | Namibië, Oshakati

Zo ik ben er nu al een tijdje en de dagen vliegen voorbij. Gelukkig uiteraard. Maar we zijn wel elke dag druk bezig met van alles en nog wat. Dan ben je eindelijk blij dat het weekend is en dan denk je lekker uitslapen. Nou dat is het eigenlijk niet, want ze hebben hier waar we slapen een soort kerk die vanaf vrijdag avond tot en met zondag middag draait. Dus het is wakker worden met Gospel. Denk nu niet van dat is toch niet zo erg. Nee, volkomen met jullie eens, maar het wordt dodelijk saai als ze steeds het zelfde lied zingen. Na 3x denk je echt van goed nummer maar nu ff iets anders zou ook leuk zijn. Weet niet of dat er wel in zit, misschien is de beste tip om er maar gewoon naar toe te gaan en als je er misschien midden in zit dan valt het misschien wel mee. Of niet, denk dat dan steeds hetzelfde nummer ook wel saai wordt. Ik hoor jullie allemaal hardop denken van:”Jik, je moet toch zeker es een keertje naar een kerk gaan daar en een dienst bij wonen” mensen wees gerust dat gaat tante Miepie ook zeker doen. Justin uit Amerika gaat hier elke week naar een kerkdienst en hij is tot nu toe altijd de enige blanke geweest en ze doen nu zelfs de dienst in engels als hij er is en niet in Oshiwambo de locale taal. Toch wel heel attent van de kerk. Dus ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn. Maar dat komt dus later. Verder wat ook super grappig is dat ik best heel goed met de Afrikanen kan communiceren. Niet dat ik echt taalkundig heel goed onderlegd ben maar die Afrikanen wel, want ik kan gewoon Afrikaans met sommige spreken en dat is zeg maar gerust gewoon Nederlands in de oude versie. Heel grappig. Elli best jaloers op. Ja, zei nog zo tegen mijn Duits vriendinnetje leer nou gewoon Nederlands en je redt je praktisch overal. Dat Duits is ook niet beroerd maar dat spreken ze hier niet. Verder het leven hier is nog niet zo heel beroerd ik weet dat mensen heel erg bang zijn dat ik ontzettend veel ga afvallen en als een graadje weer terug kom, maar niets is minder waar want hier hebben ze ook gewoon een supermarkt waar je gewoon boodschappen kunnen doen. En jawel ik zei nog zo als ze hier ook nog goede Lays chips hebben dan moet ik dat hebben nu!! Verdorrie hebben we dat ook nog niet kunnen vinden hiero. Dus ik heb gisteravond heerlijk genoten van Lays chips, oke geen paprika, maar ja je kan niet alles hebben vind je niet. Verder in het huis waar ik nu woon is gewoon een wc, douche, keukenblokje. Geen wasmachine dus dat met de hand, maar wel een koelkast met vriesvakje. Ja ook nog warm water en als Elli vanuit haar project naar mij toe komt dan neemt ze ook altijd ff een warme douche hier. Net zoals andere DI’s dat doen. Maar echt bij Elli hebben ze ook wel douche buiten maar alleen koud water en dat is best pittig hoor in de avond, want dan is het hier ook koud en dan koude douche om dan weer warm te worden in de slaapzak is toch ook al een uitdaging op zich. Dus dan maar de winterkleren aan ben muts en sjaal vergeten, maar je bent er bijna toe in staat kan ik vertellen. Oke halverwege nacht gaat de helft ook weer uit, want stiekem toch ook weer warm. Maar wat ik nu ga zeggen zal wrs voor vele wel weer zoiets hebben van “Ja hoor Jik heeft het weer voor elkaar!” we hebben zelfs een televisie!! Okay 1 zender namelijk NBC (Namibia Broadcasting Channel) dus we hebben zelfs al een dagelijkse soap te pakken die we met zijn allen kijken ook onze project leider!!!! Zelfs de Bold and the Beautiful kan ik volgen. Heb nog niet de mogelijkheid gehad om het te bekijken maar het is dagelijks om rot tijd namelijk van 10.00-12.00 ja, 2 uur lang de Bold is misschien ook wel wat veel van het goede. Maar ben wel nieuwsgierig waar ze hier zijn in die spannende soap J. Zo weer genoeg geluld ik zal weer aan het werk en dan de volgende keer vertel ik wat ik allemaal hier doe in het veld met de Afrikaanse mensen. Ja, spanning moet ik een beetje opbouwen. En ja, foto’s zijn in de maak mensen. Heb er al velen. Maar om ze hier in het cafe zo snel op het net te krijgen is nogal een uitdaging waar ik even moet voor gaan SPAREN. Mensen ik zit wel in Afrika, is toch net iets anders dan we gewend zijn.
Leafs

  • 12 Augustus 2006 - 14:59

    Walter:

    Heeej Jik!

    Verveling is dus nog niet toegeslagen! Houden zo!

    En waar bestaan nu eigenlijk je dagelijkse bezigheden uit? Ben je al aan het werk of is het nog even -relaxen-?

    Post even je postadres in verweggistan...dan kunnen de Lays Paprika die kant op komen.

    Nou meid, succes daar met sparen voor je reisverslag in beeld....:D

    En vergeet dat adres niet! Wie weet zijn er meer gekken die dingen willen sturen.

    W

  • 13 Augustus 2006 - 12:51

    Fenna:

    Hoi Jikke, zo ik heb je site ontdekt en ga volgen wat je daar allemaal gaat doen. Uit je verhaal begrijp ik dat de sensatie verhalen nog moeten komen. We zijn reuze benieuwd. Succes daar en geniet niet alleen van de chips en de tv (want dat hebben we ook wel in nederland) maar ook van de afrikanen, al hoewel die hebben we natuurlijk ook wel in nederland.

    Groetjes van de dorpsterweg.

  • 15 Augustus 2006 - 18:18

    Johan Petra Jelmer Aniek:

    hey Jikke
    Zo te horen gaat alles goed daar in Afrika. We wensen je vanuit Grootegast alle goeds toe.
    Groeten Fam. Jongsma

  • 18 Augustus 2006 - 02:00

    Daniëlle:

    Hi Jikkje!!

    Mazzel Miep ben jij toch met warm water en een chipje erbij! Met een Afrikaans biertje is het op en top genieten denk ik zo. Heb je los van alle soaps al van de natuur kunnen genieten? BIG 5!!!
    Maar je gaat het gras daar maar maaien of de vloer aanvegen bij de rijke locals zodat je geld hebt voor de fotootjes. hahahah. Meissie geniet doe mooie en goede dingen. en ga naar die kerk om het lied mee tezingen.
    Anja en ik houden Friesland weer in de gaten en het is best druk zo midden in de nacht!1

    Liefs Daniëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Oshakati

Jikke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 38450

Voorgaande reizen:

14 Januari 2006 - 17 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: